Da bi bili zaista efikasni – u dobrim vremenima i u vreme velikih izazova – lideri moraju usavršiti sposobnost uticaja na druge. Po definiciji, uticaj je sposobnost da se utiče na ponašanje drugih u određenom pravcu, koristeći ključne taktike koje ih uključuju, povezuju i inspirišu.

Zato smo identifikovali „uticaj na druge“ kao jednu od 4 osnovne liderske veštine potrebne u svakoj ulozi. (Komunikacija, agilnost učenja i samosvest su ostale 3).

Bez stručnosti i sposobnosti da utičete na druge, istinski važne stvari u poslu i životu se ne mogu postići.

Ali efikasni lideri ne samo komanduju; inspirišu, ubeđuju i ohrabruju. Lideri koriste znanje i veštine grupe, upućuju pojedince ka zajedničkom cilju i konsenzusu i postižu posvećenost postizanju rezultata.

4 ključa potrebna za sposobnost uticaja na druge

Kako to rade? Najbolji lideri imaju ove 4 ključne veštine uticaja:

Organizaciona inteligencija: Oni razumeju kako da se stvari završe i prihvataju realnost rada u okviru organizacione politike kako bi unapredili timove i važne inicijative.

Promocija tima: Lideri presecaju buku da bi se autentično i kredibilno promovisali — dok takođe promovišu ono što je dobro za celu organizaciju.

Izgradnja poverenja: Pošto liderstvo često uključuje vođenje ljudi kroz rizik i promene, poverenje je od suštinskog značaja.

Korišćenje mreža: Nijedan lider nije ostrvo. Oni su osnaženi svojim vezama sa drugima.

Evo malo detaljnijeg pogleda na svaku od ovih veština uticaja i kako vi i vaš tim možete da ih koristite da utičete na druge.

1. Praktikujte „Organizacionu inteligenciju“

Sve organizacije imaju 2 strane: formalnu strukturu prikazanu na dijagramu organizacije i neformalnu strukturu, koja češće predstavlja kako se stvari zaista rade. Politički vispreni lideri razumeju i jedno i drugo.

Politička pamet je i način razmišljanja i veština. Pametni lideri vide politiku kao neutralan i neophodan deo organizacionog života koji se može koristiti konstruktivno i etički za unapređenje organizacionih ciljeva.

Za lidera, politička pamet u akciji izgleda ovako:

  • Umrežavanje za izgradnju društvenog kapitala, uključujući strateško mešanje.
  • Razmišljanje pre nego što odgovorite, razmatranje konteksta i ciljeva pre nego što odlučite kada i kako izraziti svoje gledište.
  • Obraćanje velike pažnje na neverbalne znakove, vežbanje aktivnog slušanja, razmatranje kako bi se drugi mogli osećati i pronalaženje načina da se apeluje na opšte dobro.
  • Ostavljati na ljude dobar utisak, a da ne izgleda kao da se „previše trudite“.

2. Promovišite sebe, promovišite svoj tim

Samopromocija se često posmatra kao hvalisanje ili sebičnost. Ali uticajni lideri znaju da se autentično promovišući, iz pravih razloga, mogu preseći informacije koje nas bombarduju svakog dana.

U rukama pronicljivog vođe, samopromocija nije samo sredstvo za unapređenje sopstvene karijere. Može da obezbedi vidljivost i mogućnosti za njihove direktno podređene, stvori ponos tima i organizacije i učini sposobnosti i ideje vidljivijima u celoj organizaciji — na kraju poboljšavajući saradnju i konsenzus.

Izdvajaju se dve strategije samopromocije. Prvo, lideri koji su dobri u ovoj veštini pronalaze načine da okupe publiku. Oni mogu tražiti od više ljudi da budu deo tima, inicijative ili procesa rešavanja problema. Drugo, samopromoteri pronalaze načine da „prirede šou“. Lideri pronalaze načine da uđu u centar pažnje na odabranim događajima i sastancima, ponekad kreirajući sopstvene događaje.

3. Izgradite i održavajte temelje poverenja

Izgradnja i održavanje poverenja je od suštinskog značaja za predvođenje. Bez poverenja, lideri mogu da nateraju ljude da se povinuju, ali nikada neće iskoristiti punu posvećenost, sposobnosti i kreativnost koju grupa može da ponudi. Korišćenje ovih sredstava je neprocenjivo kada se nosite sa teškim izazovima ili pravite strateške promene, tako da je poverenje od vitalnog značaja.

Ljudi traže lidere koji mogu da cene njihovu ranjivost i inspirišu ih, razumeju ih, podržavaju ih i vode ih kroz nadolazeći haos. Ovo zahteva od lidera da demonstrira širok spektar stručnosti i ponašanja, od kojih neki mogu izgledati kontradiktorno, ali kada se koriste na odgovarajući i blagovremeni način, stvaraju uslove koji neguju poverenje.

Poverenje uključuje pažljivu ravnotežu između guranja ljudi u oblasti u kojima im je neprijatno, a istovremeno pažljivo slušanje njihovih briga i povratnih informacija. Među mnogim „činovima ravnoteže“ na kojima moraju raditi na održavanju, lideri od poverenja balansiraju između čvrstine i empatije dok se pojedinci bore sa tranzicijom, kao i hitnosti sa strpljenjem dok promena napreduje.

4. Iskoristite mreže kontakata

Konačno, lideri sa iskustvom u uticaju na druge prepoznaju i neguju moć mreža. Organizacije su sve dinamičnije; vremenom se menjaju po veličini i obliku. Uticajni lideri prepoznaju da i njihove lične mreže moraju biti dinamične, i oni neprestano rastu i jačaju svoje mreže. Takođe su strateški u odabiru kako i kada će se uključiti u ovu mrežu.

Kako odnegovati veće samopouzdanje kada ste u ulozi lidera