Svi smo već bili u toj situaciji: prošli obavezni kurs u srednjoj školi ili na fakultetu i brzo zaboravili šta smo naučili. Prečesto se ista stvar dešava sa obukom čija je tema poslovna strategija i liderstvo. Kurs može biti zanimljiv — čak inspirativan — ali ima malo uticaja na naše ponašanje ili efikasnost kada se vratimo na posao.

Čak se i najbolje organizacije bore sa ovim problemom. Dobro osmišljena iskustva u razvoju liderstva dobijaju visoke ocene na kraju programa, ali ne uspevaju da proizvedu promene u performansama pojedinca ili organizacije. Zašto je to tako?

Jednostavno rečeno, individualno učenje se često ne pretače u organizacione promene. Kako bi se ponašali drugačije,  istraživanje pokazuje da je liderima potrebna podrška svojih neposrednih pretpostavljenih da bi primenili ono što su naučili. Štaviše, da bi uticali na performanse organizacije, i pojedinačni lider i organizacija moraju da se promene.

Poslovna strategija i liderstvo: Kako povezati ovo dvoje za bolji razvoj

Organizacioni učinak je vezan za to kako se posao obavlja; ako ne promenimo način na koji se posao obavlja, dobićemo iste rezultate koje smo uvek dobijali, bez obzira na to koliko bi pojedinačni lider mogao biti efikasan.

To je situacija tipa ’i-i‘; i lideri moraju da promene način na koji vode, i organizacija mora da promeni svoje radne procese.

Da bi iskoristio punu vrednost razvoja liderstva, neko mora da razmišlja o angažovanju celog sistema, a ne samo o tome da ljudi uče.

Koji je najbolji način da se poveća efikasnost organizacije? Kreirajte strategiju liderstva koja pomaže liderima da nauče kako da izvršavaju poslovne prioritete.

Tada ćete biti u boljoj poziciji da osmislite iskustva razvoja liderstva sa pravim sadržajem i metodama da zaista pomerite kazaljku na performansama.

Poslovna strategija i liderstvo se postavljaju od samog početka

Svi razumeju potrebu za dobro definisanom poslovnom strategijom, ali mali broj organizacija je odvojilo vreme da razviju strategiju liderstva. Kada organizacije definišu kompetencije i ponašanje koje su potrebne od njihovog liderskog tima, one imaju mnogo veće šanse da ostvare svoje ciljeve.

Izgradnja strategije liderstva počinje sa identifikovanjem ključnih pokretača liderstva koji će odrediti dugoročni uspeh vaše organizacije. Za jeftinog prodavca, pristupačnost može biti vaš prioritet. Za vrhunski restoran, vaš fokus je verovatno na korisničkom iskustvu. Većina proizvođača bi imala kvalitet i efikasnost na svojoj listi.

Odlučivanje o ovim ključnim pokretačima zahtevaće pažljivo razmišljanje i diskusije među ljudima koji poznaju vaš posao, iznutra i spolja. Ali kada završite posao, biće lakše uočiti vezu između uspeha (ili neuspeha) vaše poslovne strategije i efikasnosti rukovođenja.

Kultura liderstva „savršena u budućnosti“.

Jedan od korisnih alata u razvoju strategije liderstva je da zamislite „savršeno u budućnosti“ stanje za transformaciju vaše organizacije i njene kulture liderstva. To radite postavljanjem pitanja kao što su:

  • Kakva bi bila vaša kultura rukovođenja kada bi posao bio na vrhunskoj efikasnosti i ispunjavao sve svoje ciljeve?
  • Koje ponašanje lidera biste primetili?
  • Koja zajednička uverenja bi lideri imali da bi ojačala ovo ponašanje?

Takođe možete proceniti lidersku kulturu vaše organizacije slušajući priče koje ljudi pričaju o njoj. Da li lideri krive druge za probleme ili traže rešenja? Da li su voljni da podele talenat kako bi imali koristi za organizaciju u celini ili su više zainteresovani za ono što je najbolje za njihovo odeljenje?

Zajedno sa procenom kulture, strategija liderstva uključuje specifične kompetencije i ponašanja koja vaši lideri moraju da imaju. Evo nekoliko primera:

  • Da bi osigurali operativnu efikasnost, lideri će morati da podrže kulturu stalnog poboljšanja i budu otvoreni za programe obuke o efikasnosti.
  • U organizaciji koja je fokusirana na kupca, lideri će podsticati napore da razumeju i poboljšaju korisničko iskustvo.
  • Kompanijama koje cene inovacije biće potrebni lideri su spremni da rizikuju. (Izbegavanje rizika u korist isprobanog i istinitog pristupa može dovesti do katastrofe)

Otkrivanje praznina između vaše trenutne i potrebne kulture rukovođenja

Sada je vreme da uradite težak posao i identifikujete jaz između vaše trenutne i potrebne kulture liderstva. Koristeći podatke iz različitih izvora – uključujući fokus grupe, izveštaje o ljudskim resursima, ankete zaposlenih i procene kompetencija – moći ćete da odgovorite na pitanja poput ovih da biste izgradili svoju strategiju liderstva:

  • Da li imate dovoljno lidera na prvoj liniji da osigurate kvalitet proizvoda?
  • Kako se više starijih lidera penzioniše, da li ćete imati dovoljno snage na klupi u svojim liderskim redovima?
  • Da li vaša radna snaga ima raznolikost da vam pomogne da odgovorite na potrebe različitih segmenata kupaca?
  • Da li će vam trebati značajne promene u ponašanju lidera, kao što je prelazak na participativniji stil upravljanja, za razliku od odozgo prema dole, kako biste iskoristili ideje koje talentovani ljudi mogu da ponude?
  • Da li su vaši lideri spremni za digitalni preokret, i ako nisu, šta treba da znaju i šta treba da budu u stanju da urade? Da li su spremni da preispitaju poslovne modele i način na koji se posao obavlja?

Fundamentalna karakteristika rukovodilaca u organizacijama sa superiornim učinkom: oni su prepoznali da je sposobnost uspešnog sprovođenja koherentne poslovne strategije suštinski povezana sa sprovođenjem snažne strategije liderstva.

Ovo priznanje podiglo je odluke o razvoju liderstva na strateški nivo.

Poput isprepletenih niti DNK, poslovna strategija i strategija liderstva su blisko povezane. Poslovna strategija postavlja pravac organizacionog putovanja, a strategija liderstva deluje kao osoba koja omogućava dostizanje punog potencijala organizacije.

Strategija liderstva organizacije oživljava njenu poslovnu strategiju. Strategija liderstva premošćuje jaz između strategije i učinka. Pojašnjava koliko je lidera potrebno organizaciji, koji su tipovi lidera potrebni i gde su potrebni – kao i vrste veština i ponašanja potrebnih da bi organizacija uspela u svojim ciljevima učinka.

Poslovna strategija je osnova strategije liderstva. Pruža pravac i motivaciju za razvoj talenata. Zauzvrat, talenat će omogućiti da se poslovna strategija realizuje, doradi i ponovo osmisli tokom životnog veka organizacije.

Bolji ROI zahvaljujući vašoj poslovnoj strategiji i kulturi liderstva

Strategija liderstva je šira od plana obuke i razvoja. Kombinuje individualno učenje sa organizacionom transformacijom. Sa vašom strategijom liderstva, spremni ste da kreirate strategiju razvoja za ceo vaš liderski tim koja se bavi stvarnim problemima sa kojima se organizacija suočava.

Drugim rečima, imaćete jasnu liniju pogleda između ulaganja u razvoj liderstva i poslovnih ishoda potrebnih za uspeh.

Pažljivo osmišljena poslovna strategija i razvoj za liderstvo koristiće pojedinačnim liderima, kao i kolektivnom rukovodstvu u celoj organizaciji. To nećete naći sa redovnim kursevima obuke, bez obzira koliko su dobri.

Korporativno strateško planiranje za ostvarenje dugoročne vizije