Rukovođenje podataka je sistem za definisanje ko unutar organizacije ima ovlašćenja i kontrolu nad imovinom podataka i kako se ta sredstva podataka mogu koristiti. Obuhvata ljude, procese i tehnologije potrebne za upravljanje i zaštitu imovine podataka.

Kako se definiše rukovođenje podataka

Institut za rukovođenje podataka definiše ga kao „sistem prava odlučivanja i odgovornosti za procese u vezi sa informacijama, koji se izvršavaju prema dogovorenim modelima koji opisuju ko može preduzeti koje radnje sa kojim informacijama i kada, pod kojim okolnostima, koristeći koje metode. ”

Međunarodno druženje za upravljanje podacima (DAMA) International to definiše kao „planiranje, nadzor i kontrolu nad upravljanjem podacima i korišćenjem podataka i izvora podataka“.

Rukovođenje podataka naspram upravljanja podacima

Rukovođenje podataka je samo jedan deo ukupne discipline upravljanja podacima, premda jako važan. Dok se rukovođenje podataka odnosi na uloge, odgovornosti i procese za obezbeđivanje odgovornosti i vlasništva nad imovinom podataka, DAMA definiše upravljanje podacima kao „opšti termin koji opisuje procese koji se koriste za planiranje, specificiranje, omogućavanje, kreiranje, sticanje, održavanje, korišćenje , arhiviranje, preuzimanje, kontrolisanje i čišćenje podataka.“

Dok je upravljanje podacima postalo uobičajen termin za ovu disciplinu, ponekad se naziva upravljanje resursima podataka ili upravljanje informacijama preduzeća (EIM). Gartner opisuje EIM kao „integrativnu disciplinu za strukturiranje, opisivanje i upravljanje informacijskom imovinom preko organizacionih i tehničkih granica kako bi se poboljšala efikasnost, promovisala transparentnost i omogućio poslovni uvid“.

Okvir za rukovođenje podataka

Rukovođenje podataka se najbolje može zamisliti kao funkcija koja podržava sveobuhvatnu strategiju upravljanja podacima organizacije. Takav okvir pruža vašoj organizaciji holistički pristup prikupljanju, upravljanju, obezbeđivanju i skladištenju podataka. Da bi se razumelo šta okvir treba da pokriva, DAMA prikazuje upravljanje podacima kao točak, sa upravljanjem podacima kao čvorištem iz kojeg se šire sledećih 10 oblasti znanja o upravljanju podacima:

  • Arhitektura podataka: Ukupna struktura podataka i resursa u vezi sa podacima kao sastavni deo arhitekture preduzeća
  • Modeliranje i projektovanje podataka: Analiza, projektovanje, izgradnja, testiranje i održavanje
  • Skladištenje podataka i operacije: Skladištenje i upravljanje strukturiranim fizičkim podacima
  • Bezbednost podataka: Obezbeđivanje privatnosti, poverljivosti i odgovarajućeg pristupa
  • Integracija podataka i interoperabilnost: akvizicija, ekstrakcija, transformacija, kretanje, isporuka, replikacija, federacija, virtuelizacija i operativna podrška
  • Dokumenti i sadržaj: Čuvanje, zaštita, indeksiranje i omogućavanje pristupa podacima pronađenim u nestrukturiranim izvorima i omogućavanje ovih podataka za integraciju i interoperabilnost sa strukturiranim podacima
  • Referentni i glavni podaci: Upravljanje zajedničkim podacima kako bi se smanjila redundantnost i obezbedio bolji kvalitet podataka kroz standardizovanu definiciju i korišćenje vrednosti podataka
  • Skladištenje podataka i poslovna inteligencija (BI): Upravljanje analitičkom obradom podataka i omogućavanje pristupa podacima za podršku odlučivanju za izveštavanje i analizu
  • Metapodaci: Prikupljanje, kategorizacija, održavanje, integracija, kontrola, upravljanje i isporuka metapodataka
  • Kvalitet podataka: Definisanje, praćenje, održavanje integriteta podataka i poboljšanje kvaliteta podataka

Prilikom uspostavljanja strategije treba uzeti u obzir svaki od gore navedenih aspekata prikupljanja podataka, upravljanja, arhiviranja i korišćenja.

Centar za istraživanje poslovnih aplikacija (BARC) upozorava da to nije „inicijativa naprečac“. Kao veoma složen, kontinuiran program, upravljanje podacima dovodi do rizika da učesnici tokom vremena izgube poverenje i interesovanje. Da bi se tome suprotstavio, BARC preporučuje da se počne sa prototipom kojim se može upravljati ili specifičnim za aplikaciju, a zatim proširiti na celu kompaniju na osnovu naučenih lekcija.

BARC preporučuje sledeće korake za implementaciju:

  • Definišite ciljeve i shvatite prednosti
  • Analizirajte trenutno stanje i delta analizu
  • Napravite akcioni plan
  • Ubedite zainteresovane strane i budžetirajte projekat
  • Razvijte i planirajte program za rukovođenje podataka
  • Implementirajte program za rukovođenje podataka
  • Nadzirite i kontrolišite

Ciljevi rukovođenja podataka

Cilj je uspostavljanje metoda, skupa odgovornosti i procesa za standardizaciju, integraciju, zaštitu i skladištenje korporativnih podataka. Prema BARC-u, ključni ciljevi organizacije treba da budu:

  • Svesti rizike na minimum
  • Uspostaviti interna pravila za korišćenje podataka
  • Sprovesti zahteve usklađenosti
  • Poboljšati internu i eksternu komunikaciju
  • Povećati vrednost podataka
  • Olakšati administraciju gore navedenog
  • Smanjiti troškove
  • Pomoći da se obezbedi nastavak postojanja kompanije kroz upravljanje rizicima i optimizaciju

BARC napominje da takvi programi uvek obuhvataju strateški, taktički i operativni nivo u preduzećima i da se moraju tretirati kao tekući, iterativni procesi.

Prednosti rukovođenja podataka

Većina kompanija već ima neki oblik rukovođenja za pojedinačne aplikacije, poslovne jedinice ili funkcije, čak i ako su procesi i odgovornosti neformalni. Kao praksa, radi se o uspostavljanju sistematske, formalne kontrole ovih procesa i odgovornosti. To može pomoći kompanijama da ostanu odgovorne, posebno kada rastu do veličine u kojoj pojedincima više nije efikasno da obavljaju međufunkcionalne zadatke. Nekoliko ukupnih prednosti upravljanja podacima može se ostvariti tek nakon što preduzeće uspostavi sistematsko upravljanje podacima. Neke od ovih prednosti uključuju:

  • Bolja, sveobuhvatnija podrška donošenju odluka koja proizilazi iz doslednih, jednoobraznih podataka u celoj organizaciji
  • Jasna pravila za promenu procesa i podataka koja pomažu da poslovanje i IT postanu agilniji i skalabilniji
  • Smanjeni troškovi u drugim oblastima upravljanja podacima kroz obezbjeđivanje mehanizama centralne kontrole
  • Povećana efikasnost kroz mogućnost ponovnog korišćenja procesa i podataka
  • Poboljšano poverenje u kvalitet podataka i dokumentovanje procesa podataka
  • Poboljšana usklađenost sa propisima o podacima

Principi rukovođenja podataka

Prema Institutu za upravljanje podacima, osam principa je u središtu svih uspešnih programa za rukovođenje podataka:

  1. Svi učesnici moraju imati integritet u međusobnim odnosima. Oni moraju biti iskreni i predusretljivi u raspravi o pokretačima, ograničenjima, opcijama i uticajima odluka u vezi sa podacima.
  2. Rukovođenje podataka i procesi upravljanja zahtevaju transparentnost. Svim učesnicima i revizorima mora biti jasno kako i kada su odluke i kontrole u ​​vezi sa podacima uvedene u procese.
  3. Odluke, procesi i kontrole u ​​vezi sa podacima koji su predmet rukovođenja podataka moraju biti podložni reviziji. Oni moraju biti praćeni dokumentacijom koja podržava zahteve revizije zasnovane na usklađenosti i operativne revizije.
  4. Oni moraju definisati ko je odgovoran za višefunkcionalne odluke, procese i kontrole u ​​vezi sa podacima.
  5. Mora definisati ko je odgovoran za aktivnosti upravljanja koje su odgovornost pojedinačnih saradnika i grupa upravitelja podataka.
  6. Programi moraju definisati odgovornosti na način koji uvodi proveru i ravnotežu između poslovnih i tehnoloških timova, i između onih koji kreiraju/prikupljaju informacije, onih koji njima upravljaju, onih koji ih koriste i onih koji uvode standarde i zahteve usklađenosti.
  7. Program mora da uvede i podrži standardizaciju podataka preduzeća.
  8. Programi moraju podržavati proaktivne i reaktivne aktivnosti upravljanja promenama za referentne vrednosti podataka i strukturu/upotrebu matičnih podataka i metapodataka.

Uloge u rukovođenju podataka

Svaka kompanija drugačije sastavlja svoje rukovođenje podataka, ali postoje neke zajedničke karakteristike.

Upravni odbor

Programi rukovođenja obuhvataju preduzeće, uglavnom počevši od upravnog odbora koji se sastoji od višeg rukovodstva, često pojedinaca na C nivou ili potpredsednika odgovornih za linije poslovanja. Morgan Templar, autor knjige Get Governed: Building Vorld Class Data Governance Programs, kaže da odgovornosti članova upravnog odbora uključuju postavljanje ukupne strategije rukovođenja sa specifičnim rezultatima, podržavanje rada upravnika podataka i držanje organizacije upravljanja odgovornom za vremenske rokove i rezultate.

Vlasnik podataka

Templar kaže da su vlasnici podataka pojedinci odgovorni da obezbede da se informacijama unutar određenog domena podataka upravlja kroz sisteme i linije poslovanja. Oni su generalno članovi upravnog odbora, iako možda nemaju pravo glasa. Vlasnici podataka su odgovorni za:

  • Odobravanje rečnika podataka i drugih definicija podataka
  • Obezbeđivanje tačnosti informacija u celom preduzeću
  • Direktne aktivnosti kvaliteta podataka
  • Pregledanje i odobravanje pristupa, ishoda i aktivnosti upravljanja glavnim podacima
  • Rad sa drugim vlasnicima podataka na rešavanju problema sa podacima
  • Pregled na drugom nivou za probleme koje su identifikovali upravitelji podataka
  • Pružanje doprinosa upravnom odboru o softverskim rešenjima, politikama ili regulatornim zahtevima u domenu podataka

Upravitelj podataka

Upravljači podacima su odgovorni za svakodnevno upravljanje podacima. Oni su stručnjaci za predmetnu oblast (SME) koji razumeju i saopštavaju značenje i upotrebu informacija, kaže Templar, i rade sa drugim upraviteljima podataka širom organizacije kao upravljačko telo za većinu odluka o podacima. Upravljači podataka su odgovorni za:

  • Biti SME za svoj domen podataka
  • Identifikovanje problema sa podacima i rad sa drugim upraviteljima podataka na njihovom rešavanju
  • Deluje kao član saveta upravnika podataka
  • Predlaganje, diskusija i glasanje o politici podataka i aktivnostima odbora
  • Izveštavanje vlasnika podataka i drugih zainteresovanih strana u domenu podataka
  • Funkcionalni rad u svim linijama poslovanja kako bi se osiguralo da se podacima njihovog domena upravlja i razume

Alati za rukovođenje podataka

Rukovođenje podataka je kontinuirani program, a ne tehnološko rešenje, ali postoje alati koji mogu pomoći u podršci tom programu. Alat koji odgovara vašem preduzeću zavisiće od vaših potreba, količine podataka i budžeta. Prema IT Central Station, neka od popularnijih rešenja uključuju:

  • Collibra Governance: Collibra je rešenje za celo preduzeće koje automatizuje mnoge zadatke rukovođenja i upravljanja. Uključuje menadžera politika, službu za podršku podacima, rečnik podataka i poslovni pojmovnik.
  • SAS Data Management: Izgrađen na SAS platformi, SAS Data Management obezbeđuje GUI zasnovan na ulogama za upravljanje procesima i uključuje integrisani poslovni pojmovnik, upravljanje metapodacima SAS-a i treće strane i linijsku vizuelizaciju.
  • erwin Data Intelligence (DI) for Data Governance: ervin DI kombinuje mogućnosti kataloga podataka i opismenjavanja podataka kako bi obezbedio svest i pristup raspoloživim podacima. On pruža smernice o korišćenju tih sredstava podataka i obezbeđuje da se poštuju politike podataka i najbolje prakse.
  • Informatica Axon: Informatica Axon je centar za prikupljanje podataka i tržište podataka za programe podrške. Ključne karakteristike obuhvataju zajednički poslovni pojmovnik, mogućnost vizuelizacije porekla podataka i generisanja merenja kvaliteta podataka na osnovu poslovnih definicija.
  • SAP Data Hub: SAP Data Hub je rešenje za orkestraciju podataka namenjeno da vam pomogne da otkrijete, precizirate, obogatite i upravljate svim tipovima, varijetetima i količinama podataka u vašem okruženju podataka. Pomaže organizacijama da uspostave bezbednosna podešavanja i politike kontrole identiteta za korisnike, grupe i uloge i da pojednostave najbolje prakse i procese za upravljanje politikama i bezbednosno evidentiranje.
  • Alation: Alation je katalog podataka preduzeća koji automatski indeksira podatke prema izvoru. Jedna od njegovih ključnih mogućnosti, TrustCheck, pruža „zaštitne ograde“ tokovima posla u realnom vremenu. Posebno namenjen za podršku samouslužnoj analitici, TrustCheck prilaže smernice i pravila sredstvima podataka.
  • Varonis Data Governance Suite: Varonisovo rešenje automatizuje zadatke zaštite podataka i upravljanja koristeći skalabilni okvir metapodataka koji omogućava organizacijama da upravljaju pristupom podacima, pregledaju revizijske tragove svake datoteke i događaja e-pošte, identifikuju vlasništvo nad podacima u različitim poslovnim jedinicama i pronađu i klasifikuju osetljive podatke i dokumenta.
  • IBM Data Governance: IBM upravljanje podacima koristi mašinsko učenje za prikupljanje i upravljanje podacima. Integrisani katalog podataka pomaže preduzećima da pronađu, kuriraju, analiziraju, pripreme i dele podatke.

Sertifikati za rukovođenje podataka

Upravljanje podacima je sistem, ali postoje neki sertifikati koji mogu pomoći vašoj organizaciji da stekne prednost, uključujući sledeće:

  • DAMA Certified Data Management Professional (CDMP)
  • Data Governance and Stewardship Professional (DGSP)
  • edX Enterprise Data Management
  • SAP Certified Application Associate – SAP Master Data Governance

Kako voditi tim data naučnika?